3 anledningar till varför du inte ska köpa Facebook likes

Lågt engagemang = Låg Edgerank
Får dig att stöta bort riktiga likes
Köpta gilla-rätter blir inte dina kunder

Lågt engagemang = Låg EdgeRank

Att ha 10 000 likes-markeringar på din Facebook-sida betyder inte mycket om de inte interagerar med dig. Köpta fans engagerar sig inte eftersom de flesta av dem inte är riktiga människor. Även om de är riktiga människor, de är inte alls intresserade av vad du har att säga.

EdgeRank är Facebooks algoritm som avgör vilka inlägg som går till användarnas nyhetsflöden. Det är svårt nog att få dina inlägg i nyhetsflöden a Facebook Fans som det är, men när din Facebook-sida har liten eller ingen engagemang (särskilt med ett stort antal likes), kommer din EdgeRank släppa och ingen kommer att se dina inlägg – inklusive din riktiga likes.
För framtida referens, här är de fyra faktorer som påverkar sidans Edgerank:

Om ett interagerade med dina inlägg innan: Om de likes varje inlägg av din sida som Facebook visar dem, kommer det att visa dem mer från din sida.
Andras reaktioner på ett visst inlägg: Om alla på Facebook som visas ett inlägg ignorerar det eller klagar, är det mindre sannolikt att visa någon som inlägg.


Dina fans interaktion med inlägg av samma typ tidigare: Om dina fans alltid likes foton, finns det en bättre chans att de ser ett foto postat av din sida.


Om det specifika inlägget har fått klagomål från andra användare som har sett det, eller din sida har fått massor klagomål tidigare, kommer dina fans vara mindre benägna att se det inlägget.

Det kan få dig att stöta bort riktiga fans

OK, låt oss säga att det otänkbara händer och dessa köpta likes interagerar med din Facebook-sida. Detta kommer att vara bra för din totala Edgerank, men inte med gillar som faktiskt betyder något för ditt företag. Det kommer i princip att skapa en röd sill i din Facebook Insights. Även om du kommer att se en hel del engagemang, kommer det inte att komma från de människor som verkligen är intresserade av ditt företag.

Så var t.o.m. kommer detta att leda?

Om du börjar ständigt utstationering saker som din “Fake Fans” är att engagera sig med men dina riktiga fans är inte, då alla dina ansträngningar kommer att vara för ingenting. Efter en hel del tester kan du upptäcka att du får mest engagemang med inlägg som innehåller roliga katt bilder.

Tyvärr, om du säljer, till exempel, träningsutrustning, kommer du faktiskt inte att publicera något som är relevant för dina fans som är intresserade av motion och kommer potentiellt köpa från dig. Detta kommer att orsaka dessa verkliga likes att förlora intresset för din sida och de kommer att sluta se något av dina inlägg i deras nyhetsflöde.

Köpta gilla-rätter blir inte dina kunder

Facebook-sidor, liksom alla marknadsföringskanaler, är avsedda att bidra till att generera mer försäljning för ditt företag. Om du bara interagerar med personer på Facebook som inte har något intresse av de produkter eller tjänster du säljer, då är det en meningslös aktivitet.

Som jag nämnde ovan, kanske du kan engagera dessa gillar med vissa inlägg som de är intresserade av, som bilder av katter, men dina chanser att engagera dem med inlägg i din bransch nisch och konvertera dem är noll.